The Monki World

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Den snabba tekniska utvecklingen har försvårat för dagens företag att kontrol-lera sina kundrelationer och den kommunikation som sprids om varumärket. Sam-tidigt har dagens konsument stora tillgångar till information om varor och tjänster vilket lett till en förändrad konsumtion. I dagens konsumtions står känslor, upple-velser och livsstil i fokus snarare än produkten i sig. Storytelling framställs som ett kraftfullt verktyg inom marknadsföring och sociala medier har förändrat så väl vår kommunikation som konsumtion. Trots detta finns det ytterst lite forskning kring hur begreppen kan användas tillsammans för att skapa kundrelationer. Uti-från en netnografisk fallundersökning av klädföretaget Monki har denna studie ämnat lyfta hur storytelling kan användas för att bibehålla och etablera kundrelat-ioner online. Studien fokuserar på hur en berättelse kan kommuniceras i sociala medier samt på hur storytelling kan användas för att skapa engagemang, identitet och gemenskap för ett varumärkes kunder. Studiens resultat visar att storytelling online är ett starkt verktyg som inte bara bidrar till engagemang, identitet och ge-menskap. Storytelling i sociala medier visade sig också genererar nätverkande, användarskapat innehåll, konversationer och samhörighet, vilka är viktiga faktorer för att skapa långvariga relationer online. Vidare styrker studiens resultat vikten av storytelling som verktyg för att flytta fokus från produkten till upplevelser och livsstilskonsumtion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)