När patienter gör sig illa: en tematisk analys av psykologers syn på bemötande av självskadebeteende

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Tidigare forskning har visat att personer som skadar sig själva tenderar att uppleva mötet med vården negativt. Vårdpersonal kan ha negativa attityder till självskadebeteende, och deras möten med patienter kan väcka känslor av frustration, uppgivenhet och oro, vilket kan påverka bemötandet. Studier har framförallt gjorts med sjuksköterskor och läkare, och i betydligt mindre omfattning med psykologer. I denna studie undersöktes hur psykologer förstår och upplever mötet med patienter som skadar sig själva och förutsättningarna för ett gott bemötande. I studien intervjuades elva psykologer i Sverige med erfarenhet av att möta patienter som skadar sig själva. Den tematiska analysen genererade tre teman. I det första temat, Svåra känslor och flytande gränser, speglades intervjupersonernas stora fokus på beteendets emotionsreglerande funktion, och svårigheterna att göra en entydig definition. Det andra temat, Validera, försök förstå och behåll lugnet, återgav en samsyn hos intervjupersonerna om vad som är gott bemötande och vikten av att alla i vården bemöter självskadebeteende på samma sätt. Det sista temat, Roligt och givande - med rätt förutsättningar, beskrev bland annat vikten av kollegialt stöd, god utbildning och resurser i organisationen. Avslutningsvis diskuteras resultatens implikationer för bland annat självskadebeteende som framtida klinisk diagnos och tänkbara utbildningsinsatser för vårdpersonal. Ett behov av fortsatt forskning konstaterades angående exempelvis värdet av de utbildningsinsatser som redan görs, och om psykologens och patientens samtidiga upplevelser av bemötandet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)