Sökning: "KULTUR I KRISTIANSTAD"

Visar resultat 16 - 20 av 64 uppsatser innehållade orden KULTUR I KRISTIANSTAD.

  1. 16. Lärmiljön och bemötandet är viktigt för en socialt hållbar framtid : en kvalitativ studie om förskollärares arbetssätt för en socialt hållbar utveckling i en mångkulturell kontext

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Emelie Rosberg; Jeanette Andersson; [2019]
    Nyckelord :Förskola; förskollärares arbetssätt; socialt hållbar utveckling; mångkulturellt; interaktion;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur förskollärarna resonerar kring lärandet för den socialt hållbara utvecklingen i en mångkulturell kontext. Med hjälp av frågeställningarna: Hur resonerar förskollärarna kring sitt arbete för en socialt hållbar framtid? Vilka strategier anser sig förskollärarna använda i arbetet med den socialt hållbara utvecklingen? På vilka sätt uppfattar förskollärarna att de arbetar med olika språk och kulturer? Studien genomfördes med en kvalitativ metod i form av fyra intervjuer med fem förskollärare på tre förskolor i en skånsk kommun. LÄS MER

  2. 17. Skattekultur på en grå marknad : En studie av skatteattityder i byggbranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Nellie Elm; Weronika Jankowiak; [2019]
    Nyckelord :Tax compliance; Gray market; Tax attitudes; Tax morale; Industry culture; Subculture; Construction industry; Skatteagerande; Grå marknad; Skatteattityder; Skattemoral; Branschkultur; Subkultur; Byggbransch;

    Sammanfattning : Skatteagerande är ett ifrågasatt beteende inom byggbranschen och det finns flera tecken på att aktörerna i branschen har ett skatteundandragande beteende. Detta ses i brottförendebyggande rådets publikationer samt i skatteverkets undersökningar. LÄS MER

  3. 18. ”Men är man liksom med där så kan leken bygga ofantligt bra broar till andra kompisar utan att vi har samma verbala språk” : Leken som verktyg för att främja trygghet för nyanlända barn i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sofie Hammerå; Anna Kördel; [2018]
    Nyckelord :Interkulturalitet; Kultur; Lek; Nyanlända barn; Trygghet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärarna på två mångkulturella förskolor arbetar för att skapa trygghet i leken hos nyanlända barn. För att få fram ett resultat så genomfördes en kvalitativ studie där fyra förskollärare intervjuades enskilt kring ämnet, vilket sedan transkriberades och analyserades grundligt för att få fram ett resultat. LÄS MER

  4. 19. Mångkultur i förskolan : En studie med fokus på förskollärares förhållningssätt

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Malin Berglund; Martina Lagergren; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Mångkultur; Förskollärares förhållningssätt; Kultur; Relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare tolkar begreppet mångkultur samt hur de förhåller sig relationellt till lärandeobjektet. Studiens forskningsfrågor är: Hur tolkar förskollärare begreppet mångkultur? Vilken betydelse anser förskollärare att det relationella arbetet har för deras intentioner gällande mångkultur i förskolan? Vi har utgått från kvalitativ metod i form av intervjuer. LÄS MER

  5. 20. Prata om konstgräsplaner

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Lisa Sjöblom; [2018]
    Nyckelord :konstgräsplaner; Kristianstad kommun; mikroplaster;

    Sammanfattning : Konstgräsplaner för idrottsutövning har möjliggjort ett idrottsutövande på gräs som inte är årstidsbundet. Medans möjligheten för att förlänga grässäsongen har resulterat i ett ökat behov efter fler konstgräsplaner så menar forskningen att planernas mikroplastutsläpp måste uppmärksammas. LÄS MER