Sökning: "Läs- och skrivintresse"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Läs- och skrivintresse.

  1. 1. Litteracitet hos barn i förskolan : Hur språket kan främjas och intresset för läsning och skrivning väckas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Mikaela Skoglund; [2016]
    Nyckelord :Litteracitet; Språkfrämjande arbetssätt; Läs- och skrivintresse; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur förskollärare kan arbeta språkfrämjande med barn i åldrarna 1-5 och hur man genom språkfrämjande aktiviteter kan utveckla barnens språk samt öka intresset för barnets eget läsande och skrivande. För att kunna besvara frågeställningarna kopplade till syftet har jag använt mig av den kvalitativa metoden med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Läsning och skrivning i förskolan : en studie om hur förskollärare stimulerar barns läs-och skrivintresse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Caroline Oskarson; [2015]
    Nyckelord :Läsinlärningsmetoder; skriftspråk; förskola;

    Sammanfattning : Arbetet behandlar hur förskollärare skapar förutsättningar för och hur de arbetar med läsning och skrivning i förskolan. Frågeställningen är hur förskollärarna tar tillvara på barns visade intresse för läsning och skrivning samt om de använder sig av någon läsinlärningsmetod. LÄS MER

  3. 3. Läs- och skrivundervisningEn studie av de yngre elevernas lärande på en svensk skola i södra Spanien

    Kandidat-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Caroline Thisell; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Uppsatsen beskriver en studie av de yngre elevernas lärande på en svensk skola i södra Spanien. Studien bygger på observationer, intervjuer och diagnostiseringar. LÄS MER

  4. 4. Läs- och skrivinlärning i grundskolan och särskolan - Likheter och skillnader

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marie Jönsson; Zouhaira Margita Chourbagi; [2006]
    Nyckelord :grundskolan; läs- och skrivinlärningsmetoder; läs- och skrivsvårigheter; pedagogiska åtgärder; särskolan;

    Sammanfattning : Chourbagi, Zouhaira. & Jönsson, Marie. (2006). Läs- och skrivinlärning igrundskolan och särskolan - Likheter och skillnader. LÄS MER