Sökning: "Mina Berisha"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Mina Berisha.

  1. 1. Kooperativt lärande : Betydelsefulla Soft skills för framtiden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Besiana Berisha; [2020]
    Nyckelord :kooperativt lärande;

    Sammanfattning : Eftersom jag under två års tid hade förmånen att arbeta som pedagog innan jag påbörjade den här kunskapsöversikt så har jag haft möjlighet att planera otaliga lektioner i flera olika ämnen. Det har fått mig att inse att även om innehållet i mina lektioner var densamma utvecklades mitt sätt att lära ut. LÄS MER

  2. 2. Digitala verktyg i matematikundervisning

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ilir Berisha; Ilir Berisha; [2015]
    Nyckelord :Dator; digitala verktyg; IT; lärande; pedagogik; skola;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka om lärare på gymnasiet använder och integrerar digitala verktyg i matematikundervisningen, samt hur de beskriver de digitala verktygen som stöd att utveckla de matematiska förmågorna. För att få svar på mina frågor har jag gjort en enkätundersökning på fyra kommunala gymnasieskolor i min hemkommun. LÄS MER

  3. 3. Etnisk diskriminering på arbetsmarknaden – En kvantitativ studie om ungdomars attityder till metoderna avidentifierade ansökningshandlingar, positiv särbehandling och kvotering samt deras möjligheter att motverka etnisk diskriminering på arbetsmarknaden.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Xufe Berisha; [2011-02-24]
    Nyckelord :Etnisk diskriminering; avidentifierade ansökningshandlingar; positiv särbehandling; kvotering; arbetsmarknaden;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka attityder sistaårselever på gymnasiet har till etnisk diskriminering på arbetsmarknaden samt hur de ser på olika metoders möjligheter att motverka den. Jag har utgått från följande frågeställningar:  Vilka attityder finns det bland sistaårselever på gymnasiet till etnisk diskriminering på arbetsmarknaden?  Hur ser eleverna på de olika metoderna avidentifierade ansökningshandlingar, positiv särbehandling och kvotering när det gäller användning och genomförbarhet?  Hur ser eleverna på metodernas möjligheter att motverka etnisk diskriminering på arbetsmarknaden? Jag har använt mig av en kvantitativ metod i form av enkätundersökning, vilken har gjorts på en gymnasieskola i en mellanstor stad med 100 elever. LÄS MER