Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Ombeläggning av brynverktyg : En förstudie med industritillämpning

    Kandidat-uppsats, KTH/Produktionsutveckling

    Författare :Axel Arvidzon; Ali Incesu; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna rapport har ett motortillverkande industriföretag i Sverige valt att se över möjligheten att ombelägga sina brynverktyg, som används i en heningsprocess, själva och inte köpa in från externa leverantörer. Då brynverktyget är en kritisk del i produktionen av cylinderfoder vill industriföretaget ha egen kontroll på brynverktygets tillgång och inte vara beroende av externa leverantörer. LÄS MER

  2. 2. Ytors beskaffenhets påverkan vid tätningsförband

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för teknikvetenskap och matematik

    Författare :Hampus Lindholm Bergman; Raneem Kamly; [2022]
    Nyckelord :Ytor; Tätningsförband; Tätnignar; Scania; Packningar; O-ring; beskaffenhet; Ytparametrar; Läckage;

    Sammanfattning : Detta examensarbete utfördes för Scania CV AB. Huvudfokus för arbetet var att analysera sambandet mellan tätningsytors beskaffenhet och uppkomst av mikroläckage i tätningsförband. LÄS MER

  3. 3. Tribological evaluation of the contact between upper compression ring and cylinder liner with different surface coatings

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för ingenjörsvetenskap och fysik

    Författare :Pär Wassborg; [2016]
    Nyckelord :piston ring; cylinder liner; wear; friction; grey cast iron; titanium oxide; chromium oxide;

    Sammanfattning : The constant pursuit in the automotive industry to increase the engines performance, new solutions are always developed and tested to reduce the friction and increase the efficiency in the engine. One component that contributes to friction losses is the piston ring pack where the top compression stands for up to 40 %. LÄS MER

  4. 4. Integrated engine waste heat recovery by combination ofevaporative engine cooling and Rankine bottoming cycle.

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Vincent Choquet; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Engine Cooling losses constitutes about 20% of the injected fuel energy in a modern heavy duty truck diesel engine. The objective of this Master Thesis Project is to investigate flow boiling cooling as a thermally efficient method for waste heat recovery as well as a good solution for precision cooling. LÄS MER

  5. 5. Studie av belagda kolvringarmot plasmasprutat cylinderfoder : Med avseende på friktion och nötningsmotstånd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Tillämpad materialvetenskap

    Författare :Jesper Snihs; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Future emission legislation puts great emphasis on increasing the efficiency of the engine, thereby reducing fuel consumption. The tribological contact between cylinder liner and piston ring is where an great amount of energy is lost due to friction, and by reducing these losses an reduction in fuel consumption can be achieved. LÄS MER