Sökning: "cylindertryck"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade ordet cylindertryck.

  1. 6. Implementing a heat release feedback on a combustion engine using an FPGA

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Annie Gustafsson; [2013]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Att förbättra motorprestandan är något både Scania och deras konkurrenter strävar efter. Ett sätt att göra detta vore att skapa en förbränningsåterkoppling. Förhoppningen är att en förbränningsåterkoppling kommer minska mängden utsläpp och slitaget på motorn. LÄS MER

  2. 7. Simulering av lastvariationer i motorns ventildrivning : - Vilka parametrar har störst inverkan på stötstångslasterna och hur ser den totala lastspridningen ut?

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Avan Osman; [2012]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det huvudsakliga området för examensarbetet var ventildrivningen i en lastbilsmotor från Scania. Ventildrivningen utsätts för växlande laster och påfrestningar som orsakas av en rad olika parametrar. Dessa parametrar kan vara motorvarvtal, motorlast, ventilspel med flera. LÄS MER

  3. 8. Konstruktion och montering av ett gasspjäll för en HCCI-motor.

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Àlex Poyo Muñoz; [2009]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna rapport handlar om införandet av ett gasspjäll i den HCCI motor som utvecklas på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH) i Stockholm. Detta gasspjäll styr effekten och arbetssättet i motorn. Med en gasspjäll är det möjligt att byta från gnistantändning till HCCI-läge. LÄS MER

  4. 9. Mobilt motorförbränningsanalysverktyg : Baserat på varvtalsvariationerna hos vevaxeln

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Peter Engdahl; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har utförts på Saab Automobile AB i Södertälje på gruppen för funktion och prestanda. Arbetet har bestått i att specificera, bygga och verifiera en mobil mätutrustning (hård- och mjukvara) som baserat på vevaxelns varvtalsvariationer relativt motorblocket, bland annat skall ge värden på förbränningsstabilitet, momentant resulterande moment samt momentant och medelvärdesbildat (IMEP - Indicated Mean Effective Pressure) cylindertryck. LÄS MER

  5. 10. Avgasbromsning Med Variabel Turbingeometri : Utformning av bypassventil för reglering av turbininloppstryck

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

    Författare :Gustav Stenberg; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker möjligheten att avgasbromsa med en turbo utrustad med variabel turbingeometri (VGT). Då många av Scanias motorer är utrustade med VGT-turbo innebär detta att det skulle kunna ges möjlighet till att rationalisera bort avgasbromsspjället till fördel för VGT-bromsning. LÄS MER