Sökning: "samband mellan fysisk aktivitet och barns inlärning"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden samband mellan fysisk aktivitet och barns inlärning.

  1. 1. Att utveckla och stimulera barns motorik : En kvalitativ studie om förskollärares syn på motorik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Linda-Marie Bergengren; Bettina Bengtsson; [2012]
    Nyckelord :motorik; rörelse; förskola; fysisk aktivitet; inlärning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur åtta förskollärare ser på motorikens betydelse för förskolebarns utveckling och lärande. Studien utgår ifrån följande frågeställningar: Vilket syfte har verksamma förskollärare med att träna barns motorik? På vilket sätt används miljön för att ge barn stöd och stimulans i sin motoriska utveckling?På vilket sätt används motoriken i förskolan för att främja inlärning? Tidigare forskning visar att motorisk aktivitet i barndomen ökar förutsättningarna för en fortsatt god hälsa. LÄS MER

  2. 2. Sambandet mellan fysisk aktivitet och inlärning

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Paulina Borg; Carolina Johnson; [2006]
    Nyckelord :Fysisk aktivitet; Rörelse; Motorik; Inlärning;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING År 2003 reviderades Lpo 94 och daglig fysisk aktivitet infördes som en obligatorisk del av skoldagen. Utifrån våra tolkningar av Lpo 94 skall daglig fysisk aktivitet genomsyras i alla skolans ämnen för att skapa förutsättningar som stärker barns förmåga att lära och utvecklas. LÄS MER

  3. 3. ”Ibland är dom med inlärningssvårigheter lite klumpiga å sådär... : en undersökning om sambandet mellan motorik och inlärning hos elever i skolår 2

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Lisa Bengtsson; Ulrika Westerberg; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka sambandet mellan motorisk utveckling och inlärning hos barn i skolår 2 ur ett kvantitativt och kvalitativt perspektiv. • Vad finns det för samband mellan motoriska svårigheter och inlärning? • Vad finns det för samband mellan motoriskt välutvecklade barn och inlärnings- förmåga? • Vad finns det för koppling mellan barns motoriska färdighet, självförtroende och inlärning? Metod I studien deltog 34 elever, uppdelade på två skolklasser i skolår 2. LÄS MER