Sökning: "strategic philanthropy"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden strategic philanthropy.

  1. 1. Understanding actions of corporate social responsibility : A comparative case study of Swedish corporations’ CSR practices in Mexico

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer

    Författare :Karin Grann; [2021]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; Social Power; Business Ethics; Mexico; Swedish corporations;

    Sammanfattning : There are many global incentives addressing the rising power of corporations and their social responsibility for society’s well-being. Given that no legal mechanism can enforce corporations to conduct socially responsible business, driving forces to implement Corporate Social Responsibility (CSR) vary significantly in the business sector. LÄS MER

  2. 2. En idrottsorganisations utövande av Strategisk filantropi och dess inverkan på varumärket : En kvalitativ fallstudie hos Brynäs IF

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Niklas Mattsson; Daniel Norling; [2020]
    Nyckelord :Brand image; CSR; philanthropy; strategic philanthropy;

    Sammanfattning : Syfte: Det finns mycket forskning om hur företag påverkas av tillämpandet av strategisk filantropi, dock anser vi den tidigare forskningen i ämnet vara bristfällig gällande idrottsorganisationer. Syftet med denna uppsats är således att få ökad förståelse för hur en idrottsorganisation tillämpar strategisk filantropi och hur det bidrar till att stärka deras varumärke. LÄS MER

  3. 3. Social Innovation : Driving Forces of Social Innovation in MNC

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hoising Tam; Liudmyla Osadcha; [2017]
    Nyckelord :Multinational Company MNC ; Social Innovation; Innovation Project; Driving Forces; Individualistic Perspective; Organizational Perspective; Institutional Perspective;

    Sammanfattning : Multinational Corporations (MNCs) currently face not only a dynamic business environment and challenging profit target, but also increased expectations from the public to take responsibility for addressing social, economic, and environmental issues. There is a tendency that the leading companies in the global market, especially MNCs, put more effort to the Social Innovation (SI). LÄS MER

  4. 4. Funding of Social Enterprises : A case study of high investor engagement funding practices on for-profit social enterprises

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Miles Scherrer; [2016]
    Nyckelord :Social Enterprise Funding; Social Enterprise; Social Entrepreneurship; Social Entrepreneurs; Bottom-of-the-pyramid; BoP; Venture Philanthropy; Impact Investing; Venture Capital; Angel Investors; Accelerators;

    Sammanfattning : This bachelor thesis evaluates how high-engagement investors contribute to the development and growth of for-profit social enterprises by providing both funding and non-financial advisory services focused on organisational capacity-building. Case studies on three social enterprises describe the structure of funding deals, what considerations affected these due to the high social character of the ventures, and inquire into the relationship between social enterprise and their investors to evaluate how the investors provide value for their investees beyond capital. LÄS MER

  5. 5. Företagens sociala ansvarstagande och dess inverkan på kunders beteende : En kvantitativ studie på sparbankskunder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Robin Stolt; Axel Svensson; [2015]
    Nyckelord :CSR; philanthrophy; strategic philanthrophy; Corporate Citizenship; Saving Banks; CSR; filantropi; strategisk filantropi; Corporate Citizenship; Sparbanker;

    Sammanfattning : Titel: Företagens sociala ansvarstagande och inverkan på kunders beteende- En kvantitativ studie på sparbankskunder Nivå: C-uppsats i ämnet företagsekonomi Författare: Axel Svensson och Robin Stolt Handledare: Agneta Sundström Examinator: Jens Eklinder Frick Datum: 2015 – juni Syfte: Syftet med studien är att förklara och testa om det finns ett positivt samband mellan kunders beteende och sparbankernas arbete med filantropi, strategisk filantropi och Corporate Citizenship. Ett delsyfte är att beskriva vilka specifika aspekter av dessa CSR-perspektiv som påverkar kundernas beteende i störst utsträckning. LÄS MER