Modellering av luftbälgar för simulering i Adams Car

Detta är en Master-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Sammanfattning: På Scania RTCC önskas högre kontroll och precision på dess luftbälgar vid simulering i AdamsCar. Därför har uppdrag tagits fram för att modellera luftbälgar från dragbilens hytt ochhjulupphängning. Till arbetet ingick test av tre luftbälgar som genomgick belastningsmätning i rigg. Modellens struktur togs fram av tre delar som empirisk areamodell Ae, teoretisk tryckmodell P’och empirisk volymmodell VK. Empirisk modell av effektiva arean Ae togs från mätningarna så samband mellan tryck ochkraft kan användas. För att undvika reglerteknisk modellering försummas hysteresen såmodellen blir reversibel. Rapporten kombinerade två av litteraturens tryckmodeller till en egen så samband fåsmellan tryckets förändring P’, luftmassans förändring m’ och volymens relativa förändringVK. Tryckmodellen har med avsikt inte gjorts beroende av volymen eller temperaturen dåmätning av dessa storheter saknas. Temperaturens inverkan på bälgen förenklas tillhastighetskonstanten n som är 1 för mycket långsam körning och 1,4 för normal körning. För att undvika bälgens volym modelleras den relativa volymförändringen VK från trycketsteori samt de empiriska mätningarna. Här idealiseras förändringen på samma sätt som förarean Ae till att vara reversibel genom att ta bort hysteresen. Modellens sammansatta ekvation ger ett lagom enkelt samband för kraftens förändring hos bälgen:Kraftmodellen har förenklingar som ger kända och okända fel. Utan hysteres fås 1,5 % fel viddynamisk körning och antagandet av konstant volym vid förändrad massa ger okända fel. Trotsdet rekomenderas att modellen avänds och utvecklas vidare så felen och osäkerheten minskas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)