Barns trygghet vid övergångar mellan avdelningar inom förskolan : En kvalitativ studie ur förskollärares perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

Sammanfattning: Syftet med studien är att synliggöra hur förskollärare resonerar kring barns trygghet i samband med övergångar mellan avdelningar inom förskolan.  Forskning visar att bemötande som barn får av vuxna på förskolan spelar roll för relationsskapande och trygghet.  Studien baseras på sex förskollärares resonemang om barns trygghet i samband med övergångar mellan yngre och äldrebarnsavdelningar. Problemet är att övergångens introduktion och start på äldrebarnsavdelningen, för de yngre barnen som är mellan 2 ½ och 3 år, inte ligger i nära anslutning till varandra. En kvalitativ metod användes med semistrukturerade intervjuer genom induktiv analys. Innehållsanalys användes för att sammanställa och tematisera empirin, för att få en övergripande bild av vad som är relevant för studiens syfte och för att öka förståelsen för intervjudeltagarnas uttalanden.  Resultatet visar att hänsyn till barns trygghet görs genom att använda olika strategier för att kunna skapa denna trygghet. Förutsättningar för att trygghet ska kunna skapas är en välfungerande organisation och struktur kring förskolans verksamhet. Dessa komponenter som kommer fram är viktiga i förskollärarnas resonemang. I resultatet synliggörs att övergångar som sker inom förskolan är tidskrävande utifrån förskollärarnas resonemang om barns trygghet. Denna studie bidrar med kunskap kring hur barnets trygghet kan hanteras vid övergången mellan avdelningar inom förskolan. Kunskap som är viktig för all personal som är verksam i förskolans praktik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)