Förskollärares utformning av språkundervisning i förskolan : En kvalitativ studie om hur sex förskollärare beskriver utformning av språkundervisning med yngre barn i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur sex förskollärare beskriver sin utformning av språkundervisning med yngre barn i förskolan. Forskningsfrågorna som studien utgår ifrån är följande: Vad kännetecknar språkundervisning i förskolan enligt förskollärarna? Vilka språkdidaktiska val beskriver förskollärarna? Kvalitativa data har samlats in genom semistrukturerade intervjuer som genomförts med sex förskollärare. Studien har sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet där samspel och kommunikation är centralt, vilket även är studiens fokus. Resultatet visar att respondenterna lägger stor vikt vid kommunikationen i språkundervisningen. Förskollärarna menar att i undervisning är det viktigt att begreppsliggöra ord tillsammans med barnen och att använda ett utvecklat ordförråd vilket respondenterna ser som ett sätt för förskollärarna att vara en språklig förebild. Studiens resultat påvisar olika verktyg i språkundervisning så som litteracitetshändelser, språkmiljöns utformning och förskollärares kompetens.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)