Europeiska unionen i läroböcker i samhällskunskap : En jämförelse mellan gymnasiets högskoleförberedande och yrkesförberedande program

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Författare: Robin Frischenfeldt; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna studie undersöker framställningen av Europeiska unionen i svenska läroböcker i samhällskunskap på gymnasiet. Mer specifikt så undersöks skillnader och likheter gällande EU komparativt mellan läroböcker i samhällskunskap riktade mot yrkesförberedande och högskoleförberedande gymnasieprogram. Undersökningen kommer också se vad dessa skillnader och likheter kan återge om hur gymnasieelever formas till EU-medborgare. Teorin som används är Niklas Ammerts fyra framställningstyper: konstaterande, förklarande, reflekterande/analyserande och sist normativa. Totalt sex läroböcker har använts i studien, där deras EU-avsnitt har analyserats för att synliggöra hur framställningen av EU liknar och skiljer sig åt mellan dem. Resultatet var att de konstaterande och förklarande framställningstyperna var i majoritet i alla sex läroböcker men att mängden av dessa två framställningstyper skiljde sig åt mellan respektive kategori av läroböcker. Högskoleförberedande läroböcker ger en djupare förklaring av EU medan yrkesförberedande läroböcker i större grad förmedlar enkel fakta. Kunskapen som framställs skiljer sig således åt mellan de olika läroböckerna med konsekvensen att likvärdigheten i skolan äventyras och att elever på de olika programinriktningarna förbereds olika väl till rollen som demokratiska medborgare i EU i framtiden.     

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)