Digitala matleveransplattformar, restaurangers vänner eller fiender? : Risker med digitala matleveransplattformar och metoder för att hantera dessa

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Bakgrund och problemformulering: Plattformsstrategier har blivit ett allt vanligare fenomen och i dagsläget är flera av världens största företag plattformsföretag. Digitala plattformar för beställning och leverans av mat är en typ av plattformar som ökat markant de senaste åren, speciellt i och med covid-19 pandemin då restaurangbranschen fick helt nya förutsättningar. Vi har funnit en kunskapslucka gällande restaurangers perspektiv och vilka risker som följer med att verka på digitala matleveransplattformar, samt en avsaknad av forskning kring hur dessa risker hanteras.  Syfte och forskningsfrågor: Syftet med denna studie är att bidra med kunskap och förståelse kring fenomenet plattformstrategi och hur det är att som säljare befinna sig på en plattform, genom att mer specifikt undersöka de risker restauranger som verkar på digitala matleveransplattformar upplever, samt vilka metoder de använder sig utav för att minimera eller eliminera dessa.  • Vilka risker medför det för restauranger att verka på digitala plattformar gällande matleverans?  • Vilka metoder använder sig restauranger av för att minimera eller eliminera de risker de upplever på digitala matleveransplattformar?  Resultat: Resultatet visar att de risker restauranger utsätts för då de verkar på digitala matleveransplattformar är försämrad kundkontakt, förlorad kundbas, begränsad differentiering vid exponering på plattform, påverkan på produktkvalitet samt att en felaktig bild förmedlas till kund. De metoder som restaurangerna nyttjar för att motverka dessa risker är att hota med att lämna eller ej ansluta verksamhetsenheter, skapa större marknadsandel på plattform, verka via fler säljkanaler, verka på fler plattformar, nyttja information från andra parter vid förhandling med plattform, kollektiv handling vid skapande av egen säljkanal, kollektiv avtalsförhandling med plattform och marknadsföring av egen säljkanal via plattform.  Kunskapsbidrag: Denna studie har genom att studera företag som verkar på digitala matleveransplattformar lyft deras perspektiv kring risker som uppstår då de verkar på dessa samt metoder för att motverka riskerna, vilket bidrar till att fylla den identifierade kunskapsluckan. Genom att studera en specifik bransch, bidrar denna studie ytterligare till den kunskapslucka som identifierats. Resultatet visar nya risker och strategier men bekräftar även vissa som förekommer i tidigare litteratur.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)