Vägen till ett spelande lag : En fallstudie om hur en elitfotbollstränare arbetar med att implementera en spelidé

Detta är en Master-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Författare: Kristofer Andersson; [2023]

Nyckelord: Pedagogik; Fotboll; Aktivitetsteorin;

Sammanfattning: Studien beskriver en elitfotbollstränares pedagogiska arbete i ett damfotbollslag på elitnivå. Beskrivningen av det pedagogiska arbetet utgår från elitfotbollstränarens fotbollsfilosofi och implementering av spelidé. Utifrån tränaren som ”orkestrerare” studeras den pedagogiska arbetsgången under teoretiska och praktiska sammanhang. Studien har ett sociokulturellt perspektiv på lärande och använder aktivitetsteorin (AT) för att beskriva den pedagogiska arbetsgången. Med AT beskrivs tränaryrket utifrån dess komplexa och mångfacetterade karaktär. Studien är en fallstudie med triangulering och för dataanalys används meningskondensation. Det finns en röd tråd mellan tränarens fotbollsfilosofi, spelidé och pedagogiska arbetssätt. Utifrån metaforen”orkestrering” finns styrande förmågor i tränarens arbetssätt och pedagogiska strategier. Relationsbyggande värderas högt av tränaren och avspeglas i kontakten med spelarna. På träningsplan etableras relationer både genom dialog och spelmoment. Träningsmetoder används uteslutande till att utveckla spelarnas beslutsfattande förmågor. Tränaren styr träningsinnehållet mot sitt syfte genom modifiering av övningar och frågeställningar till spelarna. För instruktion och feedback använder tränaren kulturella verktyg, exempelvis teknologisk utrustning och samtal. Aktivitetsteorin (AT) är ett användbart verktyg för att analysera tränarens pedagogiska arbete. Som analysverktyg ger AT en bra bild över de samverkande dimensioner som finns inom ett fotbollslag. AT visar vilken inverkan enskilda beslut har på lärandeprocessen. Studien ger en autentisk beskrivning av tränaryrkets komplexitet vid hantering av lärandeprocesser. Studien kan användas som en resurs för tränare att analysera sitt pedagogiska arbete. Framför allt är studien en tillgång och resurs vid utbildning av nya fotbollstränare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)