Förebygga nätmobbning : Lågstadielärares perspektiv på skolans förebyggande arbete

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Författare: Annica Eriksson; [2023]

Nyckelord: Kränkningar; Grundskola; Antimobbningsprogram;

Sammanfattning: Nätmobbning är ett problem som kan leda till flera allvarliga konsekvenser som påverkar ungdomar och deras familjer. De flesta barn och ungdomar använder internet dagligen. Fler och fler barn i ung ålder får egen mobiltelefon eller surfplatta. Av den anledning åsyftade studien att kartlägga och analysera de kompetenser och resurser som lärare i årskurs 1–3 besitter för att förebygga nätmobbning samt att kartlägga i vilken grad skolor arbetar med att förebygga nätmobbning. Studiens syfte var även att identifiera eventuella brister och behov av ytterligare resurser som kan stödja lärarna i detta arbete. Studien har en kvantitativ ansats med kvalitativa inslag. Datainsamlingen gjordes med hjälp av en enkätundersökning som innehöll både slutna och öppna frågor. Analysen föregick med univariat samt bivariat analys på de kvantitativa frågorna. En generell kvalitativ analys gjordes på de kvalitativa frågorna. Resultatet visade att en stor del av respondenterna inte kände att de hade tillräckligt med kompetens eller verktyg till att arbeta förebyggande mot nätmobbning i sin klass. Dock kände en stor del av respondenterna att de var säkra på hur de skulle agera vid upptäckt av nätmobbning. Resultatet visade även att en stor del av skolorna inte jobbar aktivt med att förebygga nätmobbning eller har en tydlig plan på vad som ska göras vid upptäckt av nätmobbning. En stor del av lärarna tycker att skolorna bör lägga mer resurser på verktyg för att förebygga nätmobbning. Många lärare som använder olika verktyg för att förebygga nätmobbning i klassen letar själva fram verktyg att använda. Studiens resultat visar att det finns stora förbättringsmöjligheter hos skolorna i arbetet med att förebygga nätmobbning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)