Sökning: "Grundskola"

Visar resultat 1 - 5 av 1675 uppsatser innehållade ordet Grundskola.

  1. 1. Tillvaratagandet av flerspråkiga elevers språkliga och kulturella bakgrund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Petronella Nilsson; Amanda Winther; [2020]
    Nyckelord :flerspråkighet; attityder; lärarutbildning; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka hur verksamma lärare för yngre åldrar hanterar flerspråkiga elevers språkliga och kulturella mångfald i undervisningen och vilka faktorer som ligger till grund för deras didaktiska val. Genom systematiska sökningar utifrån ett par urvalskriterier och avgränsningar valdes tio studier ut för presentation i kunskapsöversikten. LÄS MER

  2. 2. En studie av lärares uppfattningar om högläsning i ett flerspråkigt klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Louise Svefelt; Nathalie Vestergren; [2020]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Grundskola; Högläsning; Högläsningens funktioner; Litteracitet; Textval; Undervisningsaktiviteter;

    Sammanfattning : Sverige har utvecklats till ett mångkulturellt samt etniskt och språkligt heterogent samhälle, vilket påverkar den svenska skolan som i dag är mångkulturell och omfattas av en heterogen elevsammansättning. Detta innebär att lärare måste möta och tillgodose samtliga elevers skilda behov och förutsättningar, däribland i undervisningssituationer som högläsning. LÄS MER

  3. 3. Teknikundervisning. En systematisk kunskapsöversikt om hur olika faktorer påverkar elevernas möjligheter till en likvärdig undervisning i teknik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Lärande och samhälle

    Författare :Caroline Eliasson; Layla Zreim; [2020]
    Nyckelord :teknikundervisning; likvärdighet; likvärdig teknikundervisning; likvärdig undervisning; social bakgrund; socioekonomisk status; utbildningsnivå; undervisningsstöd; grundskola; mellanstadiet; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Ett av grundskolans syften är att ge alla elever oavsett social bakgrund, socioekonomisk status och övriga behov samt förutsättningar en likvärdig utbildning. Dock visar denna kunskapsöversikt att långt ifrån alla elever får en likvärdig teknikundervisning. LÄS MER

  4. 4. Symboler som skrivstöd vid skrivandet av faktatexter för elever med språkstörning : En interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier; Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anna Ljungdahl; Catarina Lång; [2020]
    Nyckelord :språkstörning; skrivande; intervention; symbolkarta; singel-subjekt design;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visade att symbolstöd främjar texters strukturer, textproduktion, syntax och ordförråd hos elever i skrivsvårigheter. Därför var studiens syfte att undersöka om tankekarta med symbolstöd, eller symbolkarta, hade betydelse för skrivandet av faktatexter med avseende på innehåll, struktur samt form i texterna, för elever med språkstörning. LÄS MER

  5. 5. Tekniklärares uppfattningar om programmering i teknik på grundskolans högstadium : En fenomenografisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Siran Vahabzadeh; [2020]
    Nyckelord :Technology teacher; technology education; technology teaching; programming; tcomputational thinking; teachers perceptions; secondary school; phenomenography; tekniklärare; teknikdidaktik; teknikundervisning; programmering; datalogiskt tänkande; lärares uppfattningar; grundskola; fenomenografi;

    Sammanfattning : Den 1 juli 2018 trädde en rad förändringar i kraft i den svenska skolans läroplaner och kursplaner. Det är bland annat skrivningar om programmering i kursplanerna i teknik och matematik i grundskolan. Det här examensarbetet undersöker lärares uppfattningar kring införandet av programmering i teknikämnet på grundskolans högstadium. LÄS MER