Kvinnliga hälsoprofiler på Instagram En kvalitativ innehållsanalys av svenska kvinnliga hälsoinfluensers på Instagram

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Författare: Amanda Johansson; [2022-05-20]

Nyckelord: Sociala medier; träning; hälsa; kost; livsstil;

Sammanfattning: I samband med de sociala mediernas framfart har nya yrkesmöjligheter växt fram. Ett sådant yrke är att vara en så kallad influenser på sociala medier. En influensers arbetsuppgift är att sprida budskap eller göra reklam till sina många följare. Studiens syfte är att belysa hur framträdande svenska kvinnliga hälsoprofiler promotar hälsa genom sina Instagramprofiler. Studien ska med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys undersöka om deras innehåll, argument och åsikter grundas i kunskap och fakta, samt vad för fakta som ligger bakom innehållet i inläggen. Fem svenska kvinnliga hälsoinfluensers som är aktiva på Instagram har under arbetet följts. Utvalda inlägg har analyserats genom den valda metoden och deras attityder har samlats in via deras storys. Samtliga utvalda influensers har någon form av utbildning inom hälsa och träning. De som arbetar som Hälso-influensers promotar hälsa genom kost och träning. Beroende på utbildning är de mer inriktade mot antingen kost eller träning. Gemensamt för alla fem är att de delar med sig mycket om träning och även sin egen träning. Här är största svagheten vad de som de promotar kan ifrågasättas, då de i samband med deras träningsinlägg inte kopplar det till hållbar hälsa för gemene man. Hälsosam träning är individuell och allt de delar kring träning är inte applicerbart på samtliga följares vardag eller livssituation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)