Socialdemokraternas ställningstagande i friskolefrågan – pragmatism eller ideologiskifte?

Detta är en Master-uppsats från Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Under början av 1990-talet trädde den så kallade friskolereformen i kraft. Idag, snart trettio år senare, har debatten om det svenska friskolesystemet intensifierats. I föreliggande uppsats kartläggs och analyseras det socialdemokratiska partiets ställningstagande i friskolefrågan över tid. Undersökningen har både en deskriptiv och förklarande ansats. Syftet med undersökningen är att försöka utröna hur partiets idéutveckling har sett ut och om partiets ställningstagande grundar sig i ett ideologiskt skifte. Utifrån tidigare forskning kring socialdemokratisk ideologi har ett analysverktyg utvecklats för att analysera hur partiet har debatterat friskolefrågan. Undersökningen visar att Socialdemokraterna har vacklat i frågan genom åren och att detta har resulterat i ett otydligt ställningstagande. Vidare observeras en ideologisk förskjutning, då partiet alltmer har prioriterat så kallade marknadsliberala värden framför klassiska socialdemokratiska värden.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)