“Vad är en konflikt egentligen?” : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av konflikter i barns egeninitierade lek

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Konflikter mellan barn är en naturlig del av vardagen i förskolans utbildning. Meningsskiljaktigheter kan visas genom skilda tankar och viljor. Föreliggande studie handlar om konflikter i förskolan. Syftet med studien var att undersöka utifrån fenomenologisk ansatshur förskollärare upplever konflikter mellan barn i förskolans utbildning. Följande frågeställningar är tänkta att precisera syftet för studien: Hur erfar och upplever förskollärare konflikter mellan barn i den egeninitierade leken? Hur erfar och uppleverförskollärare att konflikter mellan barn uppstår i den egeninitierade leken? Hur erfar och upplever förskollärare kommunikationen vid konflikthantering mellan barn i förskolan?Studien belyser fyra förskollärares upplevelser av konflikter i förskolan, vanligaste orsaken, vad som är svårast och kommunikationens betydelse. Studien bygger på relevant forskning och litteratur inom ämnet konflikt. Metodvalet för studien är intervjuer med fyra förskollärare som vi analyserat utifrån en kvalitativ tematisk analys där vikten läggs på vad som sägs inte hur respondenterna säger det. Studiens resultat visar att konflikter är komplexa och att kommunikation är viktigt. Resultatet visade även att förskollärarna upplever att en vardag med planering och struktur minimerar konflikter mellan barn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)