Hur arbetar norska skolfysioterapeuter med stressrelaterade besvär hos grundskoleelever (årskurs 1–10) - En kvantitativ enkätstudie och litteraturundersökning av det mest rapporterade stressrelaterade besvär

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Människan i rörelse: hälsa och rehabilitering

Sammanfattning: Bakgrund: Stressrelaterade psykosomatiska besvär bland skolelever verkar vara en uppåtgående trend, globalt sett. Skolhälsovården verkar sakna de nödvändiga resurserna och blir jämt kritiserade av flera samhällsaktörer för den bristande hanteringen av ohälsan. I Norge är det en självklarhet att en fysioterapeut ingår som en del av skolhälsovården. I Sverige är det en tydlig brist på kompetensen och istället för att anställa fler fysioterapeuter på skolor ställs högre krav på nuvarande yrkesgrupper inom skolhälsovården att tillmötesgå problemen. Syfte: Syftet med den här studien är att undersöka hur de norska skolfysioterapeuterna arbetar med stressrelaterade besvär hos grundskoleelever (årskurs 1–10). Studiens frågeställningar är: “Vilka stressrelaterade besvär möter norska skolfysioterapeuter hos grundskoleelever?” ”Vilka könsskillnader möter norska skolfysioterapeuter i arbetet med stressrelaterade besvär hos grundskoleelever?” ”Vilka behandlingar samt preventiva interventioner använder norska skolfysioterapeuter sig av i arbetet med stressrelaterade besvär hos grundskoleelever?” ” På vilket sätt samarbetar norska skolfysioterapeuter med övrig skolpersonal och vårdnadshavare kring arbetet med stressrelaterade besvär hos grundskoleelever?” och ”Vad finns beskrivet i forskning (senaste 5 åren) om det mest förekommande stressrelaterade besvär som de norska skolfysioterapeuterna rapporterat?”. Metod: Insamlingen av data gjordes via en kvantitativ webb-baserad enkätstudie som besvarades av 17 utav totalt 800 norska skolfysioterapeuter. Som ett komplement gjordes en liten litteraturstudie med hjälp av databaserna PubMed, Google Schoolar och Cochrane, för att besvara den femte frågeställningen. Resultat: En av respondenterna skriver under övrigt att skolelever ofta lider först av diffusa problem, vilket också bekräftas av resultaten som bland annat visar på beteendeproblematik (18%; totalt n=17), sömnbesvär (41%; totalt n=17), koncentrationssvårigheter (35%; totalt n=17), utmattning (47%; totalt n=17) samt huvudvärk (88%; totalt n=17), men söker först hjälp när det övergår till somatiska besvär. (76%; totalt n= 17) indikerar att ”Somatiska besvär som nack- och ryggbesvär” är de vanligast förekommande besvären. (44%; totalt n=16) anger att det är mest flickor som söker skolfysioterapeutens hjälp för stressrelaterade besvär. (82%; totalt n=17) svarar att de arbetar preventivt och behandlande, både gruppvis och individuellt vid mötet med dessa utmaningar. Fysisk aktivitet (81%; totalt n=17) och avspänning/avslappning (75%; totalt n=17) i förebyggande syfte samt (69%; totalt n=17) för båda som behandling, är de två mest valda interventioner vid hantering av stressrelaterade besvär. De undersökta artiklarna bekräftar mycket av enkätstudiens resultat samt sätter dem i ett större perspektiv. Slutsats: De norska skolfysioterapeuterna möter skolelever med olika former av psykosomatiska besvär som kan relateras till stress. ”Somatiska besvär som nack- och ryggbesvär” är de vanligast förekommande. Resultaten visar även en könsskillnad där flickor är mer drabbade än pojkar. De norska skolfysioterapeuterna använder, beroende på behoven, en kombination av olika preventiva och behandlande arbetsmetoder och insatser samt samarbeten för att bemöta de stressrelaterade besvären hos skoleleverna. Den kompletterande litteraturundersökningen stödjer studieresultaten och pekar på att mer forskning inom ämnesområdet för stress- och smärtrelaterade problem hos skolbarn och ungdomar behövs. Detsamma gäller evidensbaserade interventioner och behandlingar med bästa kliniska relevans för att möta dessa problem. Nyckelord: Skolelev, skolhälsovård, fysioterapeut, stress, psykosomatisk smärta

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)