Motivationens nya villkor i distansarbetet : En kvalitativ studie om de anställda inom finanssektorn
Sammanfattning: När COVID-19 pandemin blev ett faktum började fler företag gå över till att arbeta på distans och från en dag till en annan kunde hela arbetsplatsen ha förändrats. Både företag och individer stod inför en stor utmaning, att hålla sig motiverade. Att gå från att ha arbetat på samma plats som kollegor till att nu bara interagera med kollegor digitalt, kan innebära stora konsekvenser för den anställdes motivation och hälsa. Samspelet mellan balans och teknik kan antingen utmynna i stress eller produktivitet och när möten sker digitalt istället för ansikte mot ansikte är det extra viktigt för företag att vara uppmärksamma kring sina anställda och deras hälsa för att bibehålla deras motivation. Interaktioner via digitala verktyg kan kännas verkligt men kan i värsta fall leda till en falsk känsla av samhörighet. I denna studie har målet varit att analysera hur motivationen hos anställda inom finanssektorn har påverkats när de nu ska arbeta digitalt. Finanssektorn är en bransch som idag är väldigt digitaliserad och deras tekniska kunskap är relativt hög jämfört med många andra branscher. Studien visar att sociala interaktioner är avgörande för motivationen medan deadlines och andra former av kontroll från företaget demotiverar. Då digitala interaktioner inte kan likställas med verkliga interaktioner uppstår en brist på samhörighet som är en viktig faktor för motivationen. Distansarbetet leder även till ökad arbetsbelastning där gränserna mellan arbete och privatliv suddas ut. Distansarbetet som ensam faktor har inte påverkat motivationen utan även balansen mellan arbete och privatliv samt den tekniska mognaden har även spelat en stor roll i de anställda inom finanssektorns motivation.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)