CORRECTIVE FEEDBACK I QUIZSPEL: HUR VARAKTIGHETEN PÅVERKAR LÄRANDE

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Användningen av quiz i spel för undervisning är effektivt för lärande. Det har även visats att corrective feedback bar en betydande inverkan på hur effektivt ett quiz är för lärande. Tidigare studier har undersökt timingen för corrective feedback (omedelbar eller fördröjd) men det saknas forskning om feedbackens varaktighet. Denna studie undersöker hur kort varaktigheten av omedelbar feedback kan vara i ett quizspel utan att påverka dess positiva effekt på lärande. Det undersöks också om feedbackens varaktighet har samma effekt på vuxna som på yngre elever i olika miljöer. Studien genomförs i två experiment med kvantitativa metoder med en inomgruppsdesign. Experiment 1 genomförs på 18 stycken vuxna deltagare i en experimentell miljö och Experiment 2 genomförs på 31 stycken 12-åriga barn i en skolmiljö. För vuxengruppen används även en kvalitativ metod. Deltagarna spelar ett quizspel med flervalsfrågor och får corrective feedback med varierande visningstid (2, 3, 5 och 7 sekunder). Efter spelet besvarar de samma frågor i ett posttest. Det som har jämförts är deltagarnas prestationer i spelomgång och posttest beroende på varaktigheten av feedback. Resultaten visar att olika visningstider för feedback inte ger signifikanta skillnader i prestation eller lärande. Feedback i 2 sekunder är tillräckligt för att upprätthålla den positiva effekten. Experiment 2 hade tekniska problem som resulterade i bortfall och bristfälliga data vilket minskar trovärdigheten. Studien öppnar upp för framtida fortsatt forskning inom varaktigheten av corrective feedback då det uppmuntras att se om samma resultat skulle visas på ett större antal deltagare med icke-bristfälligt data. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)