Individanpassad marknadsföring och konsumenternas attityder gentemot det : huruvida konsumenter anser att den är integritetskränkande?

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Företagsekonomi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna studie är att få en uppdriven förståelse kring individanpassad marknadsföring genom att undersöka konsumenternas attityder gentemot den. Där konsumenters uppfattning och kännedom kring företags användning av personlig information i marknadsföringssyfte analyseras. Huruvida lagringen av personlig information anses som integritetskränkande från ett konsumentperspektiv.  Teoretisk ramverk: Individanpassad Marknadsföring, Elektronisk kundrelationshantering, Marknadsintelligens, Personlig Integritet, De fem I:na (Integrity), Attityd.   Metod: Studien är utformad genom en triangulering genom att kombinera både kvantitativa och kvalitativa forskringsanstanser, som bidragit till att forskningsämnet tangeras ur olika synvinklar som i sin tur bidrar till att det dras nytta av de båda forskningsmetoderna. En  semistrukturerad intervju utfördes ur ett bekvämlighetsurval, i syfte att samla kunskap om ämnet samt att bidra till frågorna i enkätstudien som även fullbordas. En pilotundersökning utgjordes innan den distribueras till samtliga respondenter.     Empiri: Är framställd av data från 10 semistrukturerade intervjuer samt 107 besvarade enkäten. Den redovisade datan har bearbetats och testats i SPSS.  Slutsats: Konsumenternas attityder varier, detta beror främst på hur väl verkställt den individanpassade marknadsföringen är. Det visar sig att konsumenter inte alltid behöver ha endast en attityd och aspekt gentemot individanpassad marknadsföring, utan det finns även individer som har delad åsikt om ämnet. Det anses även vara integritetskränkande hos konsumenterna när annonserna som dyker upp är av känsligt innehåll, konsumenterna känner sig även ständigt övervakade men detta beror främst på bristande kunskap.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)