Språkutvecklande lärmiljöer : En studie om hur fem förskollärare iscensätter och utformar språkutvecklande lärmiljöer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från

Sammanfattning: Denna studie syftar till att ta reda på hur förskollärare utformar och iscensätter språkutvecklande lärmiljöer samt vilka möjligheter och begränsningar de kan uppleva i arbetet. Detta har undersökts genom en kvalitativ jämförande studie där fem förskollärare från fem olika förskolor deltog. Studien har sin utgångspunkt i sociokulturell teori. Resultatet av studien visar att förskollärare utformar och iscensätter lärmiljöer i förskolan som syftar till att barn ska få möjligheter att samspela och kommunicera. Bilder, litteratur och dokumentation är ett vanligt material som förekommer i förskolans lärmiljöer och syftar till samtalsunderlag samt att förskollärarna ser på sin egen roll som en viktig del i barnens språkutveckling. Förskollärarna ser möjligheter i att de har många idéer och kunskaper om hur de kan utforma språkutvecklande lärmiljöer men tidsbristen och ekonomin blir deras begränsning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)