Användandet av klickbete på svenska webbtidningars nöjessidor : En kvantitativ innehållsanalys av skvaller- och nöjeswebbtidningars klickbetesanvändning i rubriksättande över tid

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

Sammanfattning: Problemformulering och syfte Syftet med vår studie är att undersöka om fyra stora nyhets- och nöjeswebbtidningar använder sig av klickbete för att öka läsarantalet på deras nöjessidor. Om användandet av klickbete har förändrats över tid, om webbtidningarna följer de pressetiska reglerna i Sverige samt om rubrikerna i fråga överensstämmer med artikeltexten kommer också att undersökas i denna studie. Analysenheterna är Aftonbladet Nöje, Expressen Nöje, Nyheter24 Nöje och Hänt Nöjeswebbartiklar under en tidsperiod med nedslag på tre olika år. Valet av dessa beror på att de är välkända nöjeswebbtidningar som använder sig av rubriksättning på olika sätt för att rama in samma nyheter. Undersökningen ämnar att dra slutsatser utifrån hur mycket webbtidningarna använder klickbete för att locka till läsning. Metod och material Materialet är artiklar samt rubriker från Aftonbladet Nöje, Expressen Nöje, Nyheter24Nöje och Hänt Nöjes hemsidor med nedslag 2017, 2020 samt 2023. Metoden är kvantitativ innehållsanalys Huvudresultat Det förekommer klickbete på flertalet av de svenska nöjeswebbtidningarna under åren2017, 2020 samt 2023. År 2023 så förekom det allra mest rubriker av sorten klickbete.Trots klickbete så fanns det fortfarande överensstämmelse mellan många av rubrikerna kopplat till artikeln i frågas brödtext. Ingen av de analyserade webbtidningarna bryter mot de pressetiska reglerna “Spelregler för press, radio och tv” i sin rubriksättning under den analyserade urvalsperioden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)