Sökning: "kommersialisering"

Visar resultat 1 - 5 av 188 uppsatser innehållade ordet kommersialisering.

  1. 1. Platsens roll i filmen : En flerfallsstudie om destinationsvarumärken inom filmturism

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE); Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Jessica Hedström; Sara Rydhard; [2019]
    Nyckelord :Filmtourism; filmtourists; destination brands; storyline; storytelling; commercialisation; image; place identity; Filmturism; filmturister; destinationsvarumärken; storyline; storytellning; kommersialisering; image; platsidentitet;

    Sammanfattning : Syfte och Forskningsfråga Följande flerfallsstudie behandlar relationen mellan fenomenet filmturism och destinationsvarumärken. Utifrån fenomenet ställer studien frågan vilka förutsättningar film skapar för uppbyggnad av destinationsvarumärken. LÄS MER

  2. 2. Klimatet på Facebook

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Alice Lindén; Alexandra Nordwall; [2018-09-07]
    Nyckelord :Klimatförändringar; Klimatskepticism; Kommentarer på Facebook; Gestaltningsteorin; Kommersialisering; Media priming; Aftonbladet; USA Today; Climate change; Climate skepticism; Comments on Facebook; Framing; commercialization; Media priming; Aftonbladet; USA Today;

    Sammanfattning : The aim with this study was to investigate two established newspapers from Sweden and USA, more specifically Aftonbladet and USA Today. We wanted to see how these newspapers portray articles about climate change, which of the articles they chose to post on Facebook and their readers’ comments on the posts. LÄS MER

  3. 3. 99 år i arbetarrörelsens tjänst - vad hände sen? - En studie om vad som skedde med Värmlands Folkblad då den köptes upp av Nya Wermlands-Tidningen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Elias Andersson; Marc Skogelin; [2018-09-07]
    Nyckelord :Värmlands Folkblad; VF; Nya Wermlands-Tidningen; NWT; Uppköp; Ägarkoncentration; Kommersialisering; Kvantitativ innehållsanalys.; Värmlands Folkblad; VF; Nya Wermlands-Tidningen; NWT; Acquisition; Market concentration; Commercialization; quantitative content analysis;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how the acquisition of the newspaper Värmlands Folkblad by their largest regional competitor affected the content of the news in Värmlands Folkblad. These effects are studied by examining the subjects, the places and the actants that are represented in the news, before and after the acquisition. LÄS MER

  4. 4. Rewrites i dagens “nyhetsfabriker” en kvantitativ innehållsanalys på unikt och delat medieinnehåll i två storstadstidningar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Kristoffer Elisson Snygg; Viktor Johansson; [2018-02-12]
    Nyckelord :Rewrite; nyhetsbyråmaterial; morgontidning; delat medieinnehåll; unikt medieinnehåll; medielogik; journalistikens kommersialisering; nyhetskriterier; nyhetsfabrik;

    Sammanfattning : Titel: Rewrites i dagens ”nyhetsfabriker”English title: Rewrites in modern-day ”news factories”Författare: Kristoffer Elisson Snygg & Viktor JohanssonExamensarbete: 15 hpProgram: Medie- och kommunikationsvetarprogrammetNivå: GrundnivåTermin: Ht 2017Handledare: Nicklas HåkanssonKursansvarig: Malin SveningsonSidor: 52Antal ord: 15 729Syfte: Att över tid undersöka graden av unikt respektive delat medieinnehåll i två svenska storstadstidningar.Hypotes: Under en åttaårsperiod (2009-2013-2017) har det delade medieinnehållet i Göteborgs-Posten och Svenska Dagbladet ökat. LÄS MER

  5. 5. Native journalism? En intervjustudie om de verktyg och ideal som före detta journalister tar med sig in i native advertisingyrket

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Elisa Amorelli; Sofia Hårdänge; [2018-02-08]
    Nyckelord :Native advertisingproducenter; journalistiska ideal; journalistisk process; mediernas kommersialisering.; Native advertising; journalistic ideals; journalism practices; media commercialization.;

    Sammanfattning : Title: Native journalism? En intervjustudie om de verktyg och ideal som före detta journalister tar med sig in i native advertisingyrketAuthors: Elisa Amorelli & Sofia HårdängeSubject: Undergraduate research paper in journalism studies,Department of journalism, media and communication (JMG), University of GothenburgTerm: Autumn 2017Supervisor: Oscar Westlund, JMG, University of Gothenburg Pages/words: 48/ 18 957(including abstract and appendix).Purpose: The main purpose of this study was to examine how native advertisers applicatejournalistic processes and ideals in their current profession. LÄS MER