Sökning: "narratologi"

Visar resultat 1 - 5 av 169 uppsatser innehållade ordet narratologi.

  1. 1. The White Knight : en kvalitativ studie av vit heroism i filmen Freedom Writers

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Annie Darefors; Lucia Öström; [2021]
    Nyckelord :Freedom Writers; hjälte; narrativ analys; representation; semantiska axlar; vit heroism; Social Sciences;

    Sammanfattning : Uppsatsen “The White Knight: En kvalitativ studie av vit heroism i filmen Freedom Writers” (2021) har skrivits av Annie Darefors och Lucia Öström inom Medie- och Kommunikationsvetenskap vid Institutionen för kommunikation och medier, Lunds universitet. Med utgångspunkt i teorier om narratologi och representation är syftet med uppsatsen att undersöka vit heroism i film. LÄS MER

  2. 2. Audionarratologi Inom Spel

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik; Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Lukas Normell; Marcus Larsson; [2020]
    Nyckelord :Audionarrotology; Text-based video game; Sound effects; Sound design; Voice-over design; Narrative; Twine; Audionarratologi; Textbaserat spel; Ljudeffekter; Ljuddesign; Voice-over design; Narrativ; Twine.;

    Sammanfattning : I dagens samhälle blir underhållningen mer digital, det blir allt mer vanligt att lyssna på en ljudbok istället för att läsa själv. Eftersom spelindustrin är en av de populäraste formerna av underhållning idag ville vi undersöka hur man kan använda sig av audionarrotologi inom spel. LÄS MER

  3. 3. "Berättelsen är anpassad efter hur du spelar" : En litteraturvetenskaplig komparativ analys av datorspel utifrån perspektiven narratologi, interaktion och föreställningsvärldar

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Jasmin Larsson; [2020]
    Nyckelord :Narratologi; fokalisering; interaktivitet; receptionsteori; litterära föreställningsvärldar; datorspel; litteratur; det vidgade textbegreppet;

    Sammanfattning : Datorspel som litteratur i undervisning är ett relativt nytt forskningsområde. I detta examensarbete utförs en litteraturvetenskaplig komparativ analys mellan de tre datorspelen The Wolf Among Us, What Remains of Edith Finch och Sorcery! 1–3. LÄS MER

  4. 4. “Reading” Japanese Role-playing Games : On the Example of Atelier Shallie DX (2020)

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Avdelningen för japanska

    Författare :Cezar Apreotesei B.; [2020]
    Nyckelord :Japanese Role-playing Games; Video Games; Story Games; Atelier Shallie; Japanese Studies; Game Studies; Ludonarratology; ロールプレイングゲーム、ビデオゲーム、ストーリーゲーム、シャリーのアトリエ、日本学科、ゲーム学科、ルドナラトロジー;

    Sammanfattning : The Japanese role-playing games attract players worldwide. Though, this is not necessarily due to a fascination with Japanese culture. While considering recent research on video games in Japanese Studies, especially the monograph by Rachael Hutchinson, this thesis puts an emphasis on Game Studies, as represented by Espen Aarseth. LÄS MER

  5. 5. Molnfri Bombnatt : Att arbeta med värdegrund och antisemitism i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elin Bladh Krantz; [2020]
    Nyckelord :Molnfri Bombnatt; antisemitism; värdegrund; didaktisk potential; tematik och narratologi.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka den didaktiska potential som finns i romanen Molnfri Bombnatt i syfte att arbeta med skolans värdegrund i svenskämnet på gymnasiet. I studien har en tematisk och narratologisk analys gjorts, vilket visat att det finns flera didaktiska infallsvinklar att använda sig av i sin undervisning för att motverka antisemitism och för att arbeta med värdegrundsfrågor. LÄS MER