"Kan du inte läsa klarar du ju dig inte idag, så är det ju" : En studie av om och hur fritidshemmen bidrar till främjande av elevers läskunskaper

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Väst/Avd för vårdvetenskap på grundnivå; Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

Sammanfattning: Bakgrund:  Läsförmågorna hos svenska grundskoleelever har under de senaste decennierna sjunkit visar de internationella undersökningarna PISA och PIRLS. Flera läsprojekt har startats i Sverige för att motarbeta de nedåtgående resultaten och många skolor har gått med i dessa projekt för att stärka sina elevers läsförmågor. Fritidshemmet med sitt kompletterande uppdrag ska likt skolan främja kunskaper kring läsning och litteratur för att stimulera barnets lärande. Vi ville i vår studie undersöka om och i så fall hur det arbetas med att främja goda läs- och litteraturvanor i fritidshem. Våra resultat baseras på observationer och intervjuer i två skilda fritidshem. Syfte: Är att ur fritidshemspersonalens perspektiv, undersöka om och hur fritidshemsverksamheten kan bidra till utvecklingen av läslust, läsvana och läsförståelse hos eleverna. Metod: För att kunna utföra vår studie och uppfylla vårt syfte, använde vi oss av kvalitativa studier i form av observationer och intervjuer samt mer informella samtalsintervjuer. Vår studie har genomförts på två skilda fritidshem i två olika svenska städer med liknande socioekonomisk bakgrund. Resultat: Forskningen visar att det finns goda möjligheter att arbeta med läskunskaper i fritidshemmen men resultaten av studien visar att det inte görs i sin fulla utsträckning. Flera olika sorters texter och litteratur finns att tillgå i verksamheterna men fritidshemspersonalen arbetade inte medvetet och aktivt med detta i nuläget.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)