“If you come in with a kind of relaxed, happy, positive attitude I feel like it reflects on the kids.” - En kvalitativ intervjustudie om idrottslärares resonemang kring deltagande och motivation

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Sammanfattning: Denna studie undersöker idrottslärares resonemang kring skapandet och upprätthållandet av deltagande och motivation. Syftet med studien är att nå en förståelse för vad idrottsläraren anser och upplever som viktigt i sin yrkesroll för att eleven ska fortsätta intressera sig för ämnet idrott och hälsa. Datainsamlingen utgår från kvalitativa intervjuer med sex idrottslärare med lång erfarenhet av ämnet idrott och hälsa. Lärarna arbetar på två olika högstadieskolor i Göteborgsregionen och undervisar i ämnet på och använder då både engelska och svenska språket. Lärarna har även internationell erfarenhet inom undervisning i ämnet. Intervjumaterialet har transkriberats och färgkodats för att förtydliga mönster i empirin. Resultatet i studien visar att lärarnas ledarroller är avgörande för elevernas deltagande och motivation inom idrott. För att främja intresset hos högstadieelever bör läraren fokusera på skapandet av inre motivation, vilket enligt Self-Determination Theory förklaras vara avgörande för ett långsiktigt deltagande och engagemang. Vidare visar resultatet att elever som känner glädje i valet av aktivitet är mer aktiva och har lust att fortsatt aktivera sig. Faktorn delaktighet visar sig även påverka elevers tendens att aktivera sig på fritiden tillsammans med vänner. Slutligen tydliggör även resultatet att lärarens val att lyssna på och uppmärksamma högstadieeleven ökar chansen för att denne känner sig motiverad till att delta i undervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)