Åtgärdsförslag till ett översvämningsdrabbat område i Tranås

Detta är en Master-uppsats från KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

Sammanfattning: Forskning visar att den globala uppvärmningen kan orsaka förändrade nederbördsmönster på många platser runt om i världen. Ett antal platser kan förvänta sig en ökad nederbördsmängd under delar av året, medan andra platser kan förvänta sig längre perioder av torka. SMHI presenterar prognoser över hur nederbördsmönster kan ändras i Sverige till följd av klimatförändringar. I Jönköpings län förväntas den mest kraftfulla nederbörden att öka, och även årsnederbörden. Då översvämningar kan leda till försämrad framkomlighet, skador eller i värsta fall hot mot hälsa och liv har EU tagit fram ett översvämningsdirektiv. Direktivet ska assistera unionens medlemmar att förebygga och hantera problematik som uppstår i samband med översvämningar. I linje med EU:s översvämningsdirektiv har Sverige arbetat fram olika strategier för att kunna förebygga problem som uppstår i samband med översvämningar. I första hand ska kartläggningar av områden utföras för att lokalisera och identifiera områden som är utsatta för översvämningsrisker. Alla områden som är utsatta för översvämningsrisker ska sedan ta fram riskhanteringsplaner där olika strategier och förebyggande åtgärder presenteras. WSP har utfört skyfallskarteringar åt bland annat Tranås kommun i Jönköpings län. I denna rapport har ett område i Tranås valts ut för att studera hur stor effekt olika åtgärder kan ha vid en översvämning till följd av ett simulerat 100-årsregn. WSP:s skyfallskartering har använts vid val av område och Tranås kommun har även konsulterats. Åtgärder har implementerats vid området i en modell som sedan använts för att utföra simuleringar. Området som valts ut består av en parkeringsyta med en intilliggande grönyta. Vid platsen finns en befintlig dam som är i mediokert skick. Åtgärderna består av olika dimensioner av torrdammar och av ett svackdike. Modifiering av terrängfiler har utförts med hjälp av det webbaserade mjukvaruprogrammet Scalgo. Bearbetning av data har utförts i GIS och i MIKE11. Simuleringarna har gett svar på vilka effekter de olika åtgärderna kan ha. Resultaten visar att för att kunna använda parkeringsytan krävs att en relativt stor torrdamm utformas vid den intilliggande grönytan. En magasinsvolym på 4970 kubikmeter möjliggör att 90 procent att parkeringsytan går att använda obehindrat. Resultatet bygger på att en utloppsledning kan ha dimensionen 300 mm. I dagsläget finns en utloppsledning med dimensionen 210 mm. En utredning kan resultera i vetskapen om ledningens dimension går att utöka till 300 mm. Resultaten visar att torrdammar med svackdiken har en potential att förebygga översvämningar i tätbebyggda, urbana områden. Effekterna av de olika åtgärderna har presenterats i en tabell.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)