Utbildning på alternativa drivmedel : En studie om utbildning inom ny teknik sett från en students perspektiv

Detta är en M1-uppsats från Linnéuniversitetet/Sjöfartshögskolan (SJÖ)

Sammanfattning: Denna studie har kartlagt vilka drivmedel som användes av svenska handelsflottans fartyg från 2016 och hur stor andel som inte var petroleumbaserad. Fokus riktades mot Linnéuniversitetets sjöingenjörsprogram där en analys av kursplaners mål samt innehåll belyste om alternativa drivmedel fanns inkluderat i utbildningen. Respondenterna på sjöingenjörsprogrammet var delaktiga i en intervjustudie som klargjorde om framtidsutsikter för realisering av alternativa drivmedel var möjlig. Resultaten visade att det fanns tre alternativa drivmedel inom svenska sjöfarten, där inga kurser hade direkt koppling men genom ledord fanns tre kurser med relevans till alternativa drivmedel. Det fanns ett gemensamt mål inom respondenterna på Linnéuniversitetet om alternativa drivmedel men vägen till förverkligande var inte klarsynt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)