Olika perspektiv på informationssäkerhet : En fallstudie på ett universitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Informationssystem

Sammanfattning: Utbildningssektorn har sedan en tid tillbaka varit extra utsatt för cyberattacker, dels på grund av dess öppna nätverk och det stora antalet användare, men ofta också på grund av ett bristande informationssäkerhetsarbete (Wood 2014). Syftet med uppsatsen är att undersöka vad ett svenskt universitet och dess anställda har för uppfattning av informationssäkerhet samt om och i så fall hur dessa syner skiljer sig åt. Det med hjälp av teorin Technological frames (Orlikowski & Gash 1994). I studien har sex anställda och enheten för informationssäkerhet på universitetet intervjuats. Författarna har även utfört en deltagande observation vid en internutbildning i informationssäkerhet. Resultaten visar att de två grupperna bland annat har en samsyn om att människan är det största hotet för infektioner och attacker, att information i olika former är viktig att skydda, att den fysiska säkerheten samt lösenord är viktiga, att organisationen måste hitta en lagom nivå av informationssäkerhet och att ansvar för informationssäkerhetsutbildning för anställda främst ligger hos organisationen men att det trots allt också finns ett ansvar hos individen att själv ta reda på information. Det förelåg olika syner på huruvida phishing-mejl skulle raderas direkt eller rapporteras och vilka kommunikationsvägar som bör användas mellan enheten för informationssäkerhet och de anställda. De anställda hade dessutom en snävare syn på vad informationssäkerhet är jämfört med enheten för informationssäkerhet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)