Är socioekonomiska faktorer och psykisk ohälsa relaterade till självmordsförsök bland högstadieelever?

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

Författare: Konstantina E.a. Andersen; Willy Holmkvist Nilsson; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka sambandet mellan kön, socioekonomiska skillnader, ångest, depression, självkänsla, och skolmiljö med självmordsförsök hos högstadieelever i Stockholmsområdet. Data från 10 299 enkäter som fylldes i av högstadieelever från 116 grundskolor inom YAM-projektet användes. Enkäterna inkluderade bland annat skalor om depression, ångest, självkänsla och upplevelser av skolmiljön. Totalt 7 735 deltagare inkluderades i analyserna. Det fanns ett signifikant samband mellan alla variabler och suicidförsök i separata analyser (χ2 och t-test). Dessutom tillämpades en logistisk regressionsmodell och visade att utländsk bakgrund (annat språk än svenska som modersmål), sämre ekonomi, skola i socioekonomiskt blandade områden, icke-regelbundet sammanboende med föräldrarna, samt högre poäng i depression, lägre poäng i självkänsla, och sämre upplevelse av skolmiljön var relaterade till högre sannolikhet att begå självmordsförsök. Metodologiska styrkor och begränsningar samt relevans för folkhälsoarbetet diskuteras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)