Språkutbecklande strategier för yngre barn i förskolan : En kvalitativ studie om hur strategier i kommunikativa händelser används i förskolan för att främja språkutveckling hos de yngsta förskolebarnen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att skapa kunskap om vilka strategier i kommunikativa händelser används för att främja yngre barns språkutveckling samt hur dessa strategier används. Studien är kvalitativ och fem semistrukturerade intervjuer har genomförts för att skapa kunskap kring hur förskollärare använder olika strategier i kommunikativa händelser. Studien har förhållit sig till begreppen guided participation och scaffolding i analysen där tre olika teman har framkommit. Resultatet visar att förskollärare använder flera olika strategier i kommunikativa händelser för att främja de yngre barnens språkutveckling. Vid återkommande situationer som sker vardagligt i förskolan använder förskollärare flera olika strategier för att främja de yngre barnens språkutveckling. Förskollärare benämner det barnen gör, kommunicerar, läser böcker och sjunger sånger tillsammans med barnen. Resultatet visar att förskollärare använder kommunikativa redskap, som bildstöd och tecken som alternativ och kompletterande kommunikation (TAKK) samt konkret material för att främja språkutveckling hos barnen. Resultatet visar också att förskollärarna delar upp barnen i mindre grupper för att stödja barnen i deras språkutveckling. Det framkommer att guided participation används mer vid social, emotionell och kunskapsutveckling och scaffolding används mer i ett språkutvecklande syfte. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)