"Socialstyrelsen rekommenderar" : En undersökning om samspelet mellan reklam och samhälle

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Jenny Ahlfort; Therese Öreteg; [2005]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Uppsatsen beskriver hur samhällets ekonomiska och kulturella situation påverkar reklamens utformning. Utgångspunkten i arbetet är samspelet mellan samhällets situation och reklamens utformning och omfattar åren 1960 till 2005. Vi har funnit olika företeelser som kan kallas trender i samhällets ekonomiska och kulturella situation som till viss del kan kopplas till de trender som iakttagits i reklamen. Vi har även sett trender i reklamen som kan sägas ha påverkat samhällets utveckling. Därmed kan vi säga att det finns en påverkan mellan samhällets situation och reklamens utformning. Med analysen som grund är vår uppfattning att denna påverkan är ömsesidig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)