Hur blir det på fritids? : Fritidspedagogers erfarenheter och syn på det särskilt stöd som en del barn är i behov av, i fritidshemmet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen var att genom intervjuer undersöka fritidspedagogers erfarenheter och syn på det särskilda stödet som en del barn är i behov av, i fritidshemmet. Med utgångspunkt i vår problemställning har vi presenterat en forskningsbakgrund där vi lyfter specialpedagogiska perspektiv, pedagogers förhållningssätt till dessa perspektiv samt begreppet särskilt stöd. Vi redogör även för fritidspedagogers förutsättningar för att arbeta med barn i behov av särskilt stöd samt för fritidshemmet som social arena. Detta för att skapa en grund för den kvalitativa studie som senare genomförts med hjälp av intervjuer och ljudinspelning. Resultatet visar att fritidspedagogernas syn på särskilt stöd skiljer sig åt. Fritidspedagogerna använder sig av olika anpassningar och kompetenser i arbetet med barn i behov av särskilt stöd. Vidare visar resultatet på fritidspedagogers utmaningar och möjligheter i arbetet med barn i behov av särskilt stöd. I vårt resultat blir det också synligt hur behovet av särskilt stöd kan påverka barns sociala relationer i fritidshemmet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)