Localization of UAV for efficient delivery of AED

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Kommunikations- och transportsystem; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

Sammanfattning: I Sverige rapporteras årligen 6000 fall av hjärtstopp som sker utanför sjukhus där SOS-Alarm larmats och HLR utförts. Av de drabbade lever ca 11% 30 dagar efter hjärtstoppet. I samband med ett inträffat hjärtstopp är tiden till att en hjärtstartare (AED) kan användas avgörande för den drabbades chans att överleva. För varje minut som passerar minskar chansen för överlevnad med ca 10% och i nuläget är ambulansens insatstid i snitt elva minuter. Ett alternativ för att eventuellt minska insatstiderna för leverans av AED är att använda drönare. Syftet med detta examensarbete är att utveckla en metod för att välja platser där drönarhangarer kan lokaliseras för att potentiellt kunna bidra till ökad överlevnad för de som drabbas av hjärtstopp utanför sjukhus. Genom att beräkna avstånd mellan historiska hjärtstopp och möjliga platser att lokalisera drönarhangarer på kunde tre olika optimeringsmodeller byggas och användas för att lokalisera drönare inom kontrollerat luftrum (CTR). De olika optimeringsmodellerna maximerar överlevnad, täckning samt tidsvinst och lokaliserar 50, 25, tio (10) respektive en (1) drönare. Examensarbetet resulterade i att drönarhangarerna lokaliseras i olika CTR beroende på vilket mått som avses att maximeras, förutom om endast en drönarhangar ska placeras ut. Om endast en drönare finns tillgänglig för samtliga CTR lokaliseras den i Bromma CTR oavsett vilket mått som används. För att kunna genomföra lokaliseringen har även tre antaganden gjorts. De är att drönarna måste lokaliseras på platser där de inte kan bli stulna samt kunna repareras, att de måste placeras inom CTR samt att drönarna får flyga över flygplatser och deras rullbanor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)