Virtuell lantbruksodling med fokus på interaktivitet och immersivitet.

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

Sammanfattning: Hemmaodling har på sistone sett ett ökat intresse hos flera svenskar, i takt med stigande inflation som lett till en generell oro över att kunna införskaffa råvaror till hemmet. Detta kandidatarbete utforskar användningen av VR som plattform för att utveckla en interaktiv och engagerande guide till odling hos användare som har en begränsad erfarenhet inom ämnet. Flera odlingsspel innehåller och presenterar simplifierade metoder för odling, men inkluderar oftast inte den fysiska och tidskrävande aktiviteten av odling, vilket gör att deras koppling till verkligheten i viss mån försvinner. Studien undersöker inkorporering av verklighetsbaserade odlingstekniker och föreslår på hur detta kan användas för att gestalta en immersiv, interaktiv och underhållande gestaltning i VR som berör de olika delarna i ett Data-Serious Game. Genom iterativa versioner av projektet har tekniker undersökts och testats genom olika spelteststillfällen, där frågeformulär och egna observeringar varit till grund för att gestalta en bättre upplevelse. Resultatet av studien visar att interaktionsmöjligheter är en viktig del för immersionen, samt att inkorporering av verkliga tekniker ökar engagemanget hos användaren. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)