Sökning: "summative assesment"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden summative assesment.

  1. 1. Den artificiella intelligensens begynnelse i skolväsendet – ChatGPT och validitetsproblemet med summativ skrivbedömning i gymnasieskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

    Författare :David Nyqvist; [2023-12-13]
    Nyckelord :ChatGPT; AUA; gymnasieskolan; svenska; fusk; bedömning; summativ bedömning; skrivbedömning; AI; validity; upper secondary school; Swedish; cheating; assessment; summative assesment; writing assessment;

    Sammanfattning : The present essay examines the apparent problem in the validity of writing assessment in the Swedish upper secondary school. The problem lies in the introduction of ChatGPT, which the students can use to write abstract texts of high quality. The main analyzing tool to examine this problem is Bachman’s (2005) assessment use argument (AUA). LÄS MER

  2. 2. Summativ bedömning av elevtexter - En kvalitativ studie ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :August Angeling; [2019]
    Nyckelord :Summative assesment; teacher perspective; student essays;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to examine how teachers in the swedish language subject perceive and experience summative assesment of students’ essays. A second purpose is to investigate how teachers go about doing summative assessments of students’ texts. LÄS MER

  3. 3. Bedömning och Lärande : Relationen mellan bedömning och lärande diskuterat ur ett lärarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Helén Smith; [2010]
    Nyckelord :Assesment; learning; variations; experience; formative; summative; Bedömning; lärande; variation; erfarande; formativ; summativ;

    Sammanfattning : Under 2008 beslutade regeringen att lärare i grundskolan skall avge skriftliga omdömen i alla ämnen eleven undervisats i, från årskurs ett. Processen med att skriva omdömen skall leda fram till en mer gemensam syn på lärande och bedömning ute på skolorna. LÄS MER