Fallstudie av Pumas Environmental Profit and Loss Account

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Christoffer Ericsson; Erik Kwarnmark; [2013-06-28]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Introduktion: Att hållbarhetsredovisa efter GRI:s riktlinjer är idag en standard bland multinationella företag världen över. Vi anser dock att det är mer givande för intressenter att placera företaget i ett större sammanhang och för att se hur mycket företagets miljöpåverkan kostar samhället årligen. Sportsko- och klädesföretaget Puma har i en resultaträkning monetärt uppskattat hur mycket miljöpåverkan från deras leverantörer och egna aktiviteter kostar samhället varje år. Den kallas för Environmental Profit & Loss Account och fungerar som ett transparens-, strategi- och riskhanteringsverktyg. Syfte: Den här uppsatsen syftar till att beskriva hur EP&L kan användas i framtiden. Problemformulering: 1. Hur används EP&L som strategi- risk- och transparensverktyg? 2. Kommer den bli vanligt förekommande bland multinationella företag med långa leverantörskedjor i u-länder och hur antas utformningen förändras? Metod: Vi har gjort fyra telefon- och tre mejlintervjuer. De som intervjuats har antingen haft inflytande, insyn eller arbetat med EP&L , eller så har det varit andra organisationer vars åsikter och reaktioner vi tyckte var viktiga. Resultatet har analyserats med hjälp av teorin av EP&L:s tre syften: transparens, strategi och riskhantering. Och även yttreliggare teori om GRI:s uppkomst och vanliga åsikter om monetära värden på miljöpåverkan från miljöforskare. Slutsats: EP&L kommer främst att användas som strategi och riskhanteringsverktyg I framtiden. Om företag blir mer hållbara beror på hur de använder resultaten och om de väljer att publicera rapporten, vilket dock är mot förmodan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)