Ingroup/outgroup bias i relation till arbetstrivseln : anställningsform och arbetsgrupper inom telemarketingbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Psykologiska institutionen

Författare: Mia Bäckman; [2008]

Nyckelord: Ingroup; Outgroup; Arbetstrivsel;

Sammanfattning: Bemanningsbranschen i Sverige växer snabbt och närmare en procent av den totala arbetskraften i landet är anställd i bemanningsföretag. Tidigare forskning har ur ett organisationspsykologiskt perspektiv undersökt hur direktanställd personal reagerar på inhyrd personal och vice versa, då indikationer på att stigmatisering av inhyrd personal negativt påverkar arbetstillfredsställelsen framkommit. Dock har inga socialpsykologiska studier om direktanställdas arbetstrivsel i telemarketingbranschen kunnat hittas. Utifrån denna bakgrund syftar denna studie till att undersöka ingroup/outgroup bias i relation till direktanställd personals arbetstrivsel inom telemarketingbranschen. I en enkät ombads direktanställda vid ett telemarketingföretag att ta ställning till påståenden om personalrelationerna på arbetsplatsen. Resultaten indikerade att ingroup/outgroup bias kan förklara en betydande del av variansen i de direktanställdas arbetstrivsel, samt att direktanställd personal i homogena arbetsgrupper uppvisar hög grad av ingroup/outgroup bias till skillnad från kollegor i blandade arbetsgrupper. Utifrån erhållna resultat diskuteras relationen mellan personalintegration och ökad trivsel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)