Förskollärares erfarenheter och upplevelser av att arbeta inkluderande med barn i behov av särskilt stöd

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med detta arbete är att undersöka förskollärares erfarenheter och upplevelser av att arbeta inkluderande med barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Bakgrundsavsnittet innehåller teorier, tidigare forskning, styrdokument och litteratur som berör det valda undersökningsområdet. Åtta förskollärare från olika förskolor har intervjuats genom semistrukturerade intervjuer utifrån en intervjuguide. Dessa intervjuer spelades in med ljudupptagning som transkriberades och analyserades för att hitta teman i det insamlade materialet där tre huvudteman framkom. Resultatet visar att informanterna delar uppfattning om vad begreppet inkludering innebär och samtliga informanter är överens om att inkludering handlar om barns rätt att delta i en verksamhet som är anpassad efter varje barns behov. De möjligheter och dilemman som lyfts av informanterna om inkludering av barn i behov av särskilt stöd i förskolan handlar om verksamhetens förutsättningar såväl som förskollärarens förmåga att anpassa verksamheten efter varje barn. Flera informanter ser sig själva som verktyg för inkludering och samtliga informanter använder alternativ och kompletterande kommunikation i vardagen. Resultatet visar även på att det krävs fungerande resurser i verksamheten för att arbetet med inkludering av barn i behov av särskilt stöd ska vara genomförbart.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)