"det är ju olika ledare i varje klassrum å det är också olika mottagare i varje klassrum"

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Denna studie har syftat till att undersöka hur lärare i lågstadiet uppfattar det pedagogiska ledarskapet. Med en fenomenografisk utgångspunkt har kvalitativa intervjuer utförst med fyra lärare verksamma i olika skolor i Sverige. Frågor om deras uppfattningar om det pedagogiska ledarskapet, samt möjligheter och hinder för utförandet samt utvecklandet av deras ledarskap har ställts, analyserats och presenterats. Fem olika kategorier har formats och presenterats i resultatet. Kopplingar har dragits mellan resultatet och tidigare forskning där man bland annat kan se att relationer är en viktig del i det pedagogiska ledarskapet och lärarnas uppfattningar om det pedagogiska ledarskapet. Även motivation är något lärarna uppfattat som en viktg del i det pedagogiska ledarskapet och även detta förankras i tidigare forskning. Utifrån dem resultat som framkommit i studien har även några frågor väckts kring kunskapsbrist, kunskapsutveckling samt om skolans resurser är tillräckliga för att få det pedagogiska ledarskapet att fungera så bra som möjligt i praktiken. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)