Sjuksköterskans strategier för bemötande i det korta vårdmötet

Detta är en Kandidat-uppsats från Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskap och medicin

Sammanfattning: Inledning/bakgrund: Patienten skall känna välbefinnande och uppnå hälsa genom vårdmötet. En förutsättning för detta är att det finns en relation mellan patient och sjuksköterska. På en akutmottagning är det en utmaning för sjuksköterskan att skapa en relation och ett ömsesidigt förtroende mellan sig och patienten, vilket bland annat beror på tidsbrist. Syfte: Uppsatsens syfte var att beskriva sjuksköterskans strategier för bemötande av vuxna patienter i det korta vårdmötet. Metod: Uppsatsen genomfördes med en kvalitativ metod och deskriptiv design med semistrukturerade intervjuer och innehållsanalys. Informanter valdes genom strategiskt urval. Resultat: Resultatet av analysen sammanställdes till ett övergripande tema ”Strävan till att vara professionell i det korta vårdmötet” som innefattande sex olika kategorier med tillhörande subkategorier. Subkategorierna beskrev sjuksköterskornas olika strategier för bemötande av vuxna patienter i det korta vårdmötet. Slutsats: Slutsatsen är att de sjuksköterskor som medverkade i uppsatsen använde sig av olika strategier för bemötande av vuxna patienter i det korta vårdmötet. Valet av strategi påverkades av vilken patient de mötte samt på hur patienttrycket och arbetssituationen på akutmottagningen såg ut. Temat ”Strävan till att vara professionell i det korta vårdmötet” kan ses som basen för sjuksköterskornas sätt att hantera och agera i situationer kopplat till mötet med patienten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)