Gruppdynamik i idrott & hälsa : En kvalitativ studie av lärarens arbetssätt

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

Sammanfattning: Grupparbeten och arbete i par är en vanlig arbetsmetod i skolans värld. I ämnet idrott och hälsa är det till och med framskrivet som ett kunskapskrav (Skolverket, 2017a) för elever, exempelvis att delta i lekar och spel samt rörelse till musik. Tidigare forskning som gjort inom gruppindelning och gruppdynamik i skolan lägger fokus på arbete i teoretiska ämnen och pekar på vikten av faktorer så som gruppens storlek och har bland annat presenterat modeller för olika typer av arbetssätt som används av elever. Detta är en kvalitativ studie av lärare i ämnet idrott och hälsa, valda enligt ett bekvämlighetsurval, där det empiriska materialet utgörs av en kombination av observationer och intervjuer. Målet med dessa observationer och intervjuer var att ta del av dessa lärares tankar och funderingar kring indelningsmetoder, arbetssätt och erfarenhet för att sedan ställa dessa i relation till Schultz FIRO-modell (byggledarskap.se, 2014) och Steiners modell (Hammar och Hempel, 2008). Resultatet pekar på en medvetenhet hos de deltagande lärarna och tydliga metoder när det kommer till hur de rent praktiskt delar in elever i grupper. Resultatet i denna studien pekar också på att arbete i grupp är ett vanligt arbetssätt som anses värdefullt i ämnet idrott och hälsa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)