Läslust : Vad motiverar barn till läsning och hur arbetar lärare för attfrämja läslust?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Författare: Felicia Falk; Ida Björstig; [2023]

Nyckelord: Läslust; Motivation;

Sammanfattning: Syftet med denna kunskapsöversikt är att analysera, sammanställa och presentera vad forskningen säger om elevers läslust och motivation, hur lärarna arbetar för att främja detta samt vilken påverkan studiernas metoder och geografiska placering har på utfallet. För att analysera detta används tre frågeställningar: Vad har lärarna för läsfrämjande strategier för att gynna läslust? Hur ser elevernas attityder och syn på läsning ut, vad motiveras de av? Hur påverkar studiernas metod utfallet kring läslust och i vilken grad har landet som undersökningen genomförts i betydelse?   För att kunna fastställa kunskapsöversiktens validitet har vi genom noggrant utvalda urvalskriterier funnit 12 vetenskapliga artiklar. De utvalda artiklarna har använt både kvalitativa och kvantitativa metoder samt i vissa fall en kombination av båda.    Sammanställningen av artiklarna visade att med rätt kunskap inom läsfrämjande metoder kan lärare ha en positiv inverkan på elevers läslust och motivation. Av resultatet framkom det att lärare inte fullt ut besitter dessa kunskaper vilket visade sig i elevernas bristande motivation för läsning. Dessutom visade resultatet att den vanligast förekommande metoden var kvalitativ och en stor andel var aktionsforskning från USA.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)