Förutsättningar för internetbaserat lärande inom högre utbildning

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

Sammanfattning: Med teknikens utveckling har fysiska avstånd minskat och det har skapats nya sätt att kommunicera, ta del utav erfarenheter och kunskap och därmed har också möjligheterna till att finna denna kunskap utvecklats och utökats. En del av denna utveckling är det växande internetbaserade utbildningssättet som under de senaste årtionden ökat stort till antal. Med detta i åtanke hade denna studie som syfte att undersöka studenters uppfattningar om förutsättningar för internetbaserad utbildning via universitet eller högskola. Metoden som användes var kvalitativ och som redskap genomfördes kvalitativa intervjuer. Huvudbegreppen inom den kvalitativa ansatsen är innebörd, process och kontext och då avsikten varit att tolka och försöka förstå subjektiva uppfattningar var den kvalitativa ansatsen bäst lämpad för denna studie. Sex stycken studenter, som under de senaste fem åren, deltagit i en internetbaserad utbildning utan fysiska träffa i Sverige intervjuades. Intervjuerna utgick ifrån tre olika frågeställningar som fokuserade på vilka grundläggande förutsättningar som studenterna ansåg bör finnas för att kunna genomföra en internetbaserad utbildning, vilka förutsättningar studenterna ansåg underlättade genomförandet respektive vilka faktorer de ansåg försvårade genomförandet. I resultatet framkom det att tillgången till den tekniska utrustningen och kunskapen om hanteringen av denna var en grundläggande förutsättning men även att viljan av att delta och bidra finns hos de deltagande studenterna, att det finns en tydlig struktur och målbild samt att det finns en flexibilitet i tid och rum där studierna ska ta plats. Tittar man på resultatet tillhörande de förutsättningar som underlättar respektive på de faktorer som försvårar genomförandet kunde likheter dras på typ av teman som framkom men diskussionerna kring dem visade på två olika sidor av samma sak, vilket var intressant att se. Resultatet presenterade också en bred bild av åsikter och reflektioner som innebär att studien kunnat dra en slutsats av att ingen enhetlig bild kunnat presenteras, detta mycket beroende på att varje student har olika förutsättningar, förväntningar och uppfattningar med sig när de deltar och genomför en internetbaserad utbildning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)