Röntgensjuksköterskors erfarenheter av att handleda med modellen peer learning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Utbildningen till röntgensjuksköterska bedrivs på åtta lärosäten i Sverige och leder till både kandidatexamen och en yrkeslegitimation. En del av utbildningen sker på röntgenavdelningar, så kallad verksamhetsförlagd utbildning, och ger studenterna möjlighet att knyta ihop teorin med den kommande yrkesprofessionen tillsammans med yrkesverksamma handledare. På senare tid har handledarmodellen peer learning vuxit i användande, en modell som låter studenter arbeta tillsammans med problembaserad inlärning och där handledaren aktivt tar ett steg tillbaka. Syfte: Syftet var att beskriva röntgensjuksköterskors erfarenheter av att handleda studenter med modellen peer learning. Metod: Semistrukturerade intervjuer utfördes med sex handledare med erfarenhet från tre olika sjukhus. Intervjuerna transkriberades och datan analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Vid användandet av peer learning upplevde handledarna att studenterna generellt blir mer självständiga, ansvarstagande och trygga i sitt lärande. Samtidigt betonades att detta inte är en modell som fungerar för alla studenter, och att konkurrens kan skapa en negativ påverkan på inlärningen. Slutsats: Även om resultatet visar att många efterfrågade kvaliteter hos röntgensjuksköterskor upplevs förstärkas vid användandet av peer learning, blir det tydligt att det krävs kunskap och trygghet hos handledarna att använda modellen på ett bra sätt. Studien visade att det finns både för- och nackdelar med modellen. Om den sammantagna upplevelsen ses som positiv eller negativ grundar sig på både studenters och handledares erfarenheter, kunskaper, personkemi och motivation. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)