Internrevisionens relationer : Utveckling för att skapa mervärde

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Helena Sundström; Hanna Wesslén; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Internrevisionen genomgår förändringar bland annat i och med Koden och SOX, därför är det intressant att ta reda på hur internrevisorer, externrevisorer och styrelseledamöter anser att internrevision i Sverige fungerar i dagsläget, samt om det föreligger skillnader mellan dessa gruppers åsikter. Vidare frågas om internrevisionens relationer till ovan nämnda grupper och övriga delar av företaget fungerar optimalt eller om det finns förbättringsmöjligheter som kan bidra till att internrevisionen skapar mervärde. Därför lyder uppsatsens huvudfrågeställning: Hur kan internrevisionens relationer utvecklas för att skapa mervärde? Uppsatsens syfte är att kartlägga hur internrevisionen interagerar med styrelseledamöter, externrevisorer och andra funktioner inom företaget. Baserat på detta ska vi sedan identifiera utvecklingsområden samt visa vad som är viktigt i internrevisionens relationer för att funktionen ska kunna skapa mervärde. Ett utvecklingsområde vi identifierar är internrevisionens målsättning. För internrevisionens relationer är det viktigt att dess målsättning sammanfaller med styrelsens. Den operationella delen är viktig eftersom internrevisionen då söker efter förbättringsmöjligheter på ett övergripande plan. En annan viktig punkt för utvecklingen av internrevisionens relationer är hur mycket som rapporteras till styrelsen/revisionsutskottet. Ofta rapporteras endast de problem som återstår till styrelsen. Om styrelsen även blir uppmärksammad på de förbättringar som internrevisionen har lett till skulle ”kundnöjdheten” hos styelsen öka och internrevisionen skulle därmed få möjlighet att erhålla ökade resurser. Många människor har en föråldrad syn på internrevision, vilket möjligen drar ner dess status både i och utanför organisationen. Det är viktigt att detta ändras eftersom relationen mellan personal och internrevision är nödvändig för att kunna genomföra internrevisionens förändringsförslag. Vi tror att detta uppnås om man ser varandra som medarbetare. Den mest värdeskapande interaktionen mellan intern- och externrevisorer identifieras som ”kostnad-nytta-samarbetet”. Metoden innebär att det sker ett utbyte av relevant information men att grupperna ändå hålls åtskilda. Vi tycker också att det är den bästa metoden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)